انرژی خورشیدی-آفتاب الکتریک

مطالب علمی&آموزشی-خبری-دینی-انرژی های نو-برق خورشیدی
 
تحریم و کاهش صادرات نفت
ساعت ۸:۱۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۱/٢۸ : توسط : عبدالرضا صادقی-09177196296

به گزارش نفت نا (NaftNa.ir) به نقل از مرکز بررسی لویدزلیست، اطلاعات مربوط به ردیابی کشتی‌ها نشان می‌دهد که ایران در ماه مارس روزانه ۱.۶ میلیون بشکه نفت صادر کرده که این به معنای صادرات ۵۰ میلیون بشکه نفت در ماه مارس است. این در حالی است که بر اساس این گزارش صادرات روزانه نفت این کشور در سال گذشته روزانه ۲.۴ میلیون بشکه برابر با ۷۲.۶ میلیون بشکه در ماه بوده است.

مرکز اطلاع رسانی لویدزلیست متوسط صادرات نفتی ایران در ماه ژانویه و فوریه را ۲.۱ میلیون بشکه در روز برآورد کرده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی این سازمان بازده تولیدات نفتی ایران نیز در این ماه به دلیل افزایش فشارهای تحریمی غرب کاهش داشته است.

اطلاعات مرکز لویدزلیست (LLI ) نشان می‌دهدکه از آغاز سال جاری تاکنون هند بزرگترین وارد کننده نفت ایران باقی مانده و در ماه گذشته این کشور ۹.۹ میلیون بشکه نفت ایران را خریداری کرده است این در حالی است که متوسط واردات نفتی این کشور از ایران در ۱۲ ماه سال ۲۰۱۱ برابر با ۹.۶ میلیون بشکه برآورد شده بود.

میزان صادرات نفتی ایران به ژاپن در این ماه به ۶.۶ میلیون بشکه در روز رسیده که این رقم در ماه ژانویه ۱۲.۵ میلیون بشکه در روز گزارش شده بود. واردات چین از ایران در ماه مارس ۸.۷ میلیون بشکه بوده و این در حالی است که متوسط واردات نفتی این کشور از ایران در سال ۲۰۱۱ ، ۱۸ میلیون بشکه در روز برآورد شده بود. سال گذشته چین در جایگاه بزرگترین وارد کننده نفت ایران قرار داشت.

بر اساس این گزارش میزان صادرات نفتی دریایی ایران به بندر مصری عین السخنا در دریای سرخ در ماه مارس بدون تغییر باقی مانده است.

سال گذشته نفت ایران ۴۶ درصد کل نفت خام پمپ شده به خط لوله سوئز- مدیترانه (SuMed) را تشکیل می داد و این در حالی است که سهم عربستان سعودی از نفت ورودی به این خط لوله ۴۹ درصد است.

در این گزارش آمده است در ماه گذشته ایران ۱۱.۹ میلیون بشکه نفت به بندر عین السخنا برای پمپاژ نهایی آن به درون سیستم خط لوله ای سوئز- مدیترانه صادر کرده که این رقم برابر با میزان صادرات نفتی ایران به این خط لوله در ماه مارس سال ۲۰۱۱ بوده است.

از آنجا که هدف نهایی این خط لوله بازار نفتی اروپاست، این میزان صادرات نفتی ایران به بندر عین السخنا نشان می دهد که به رغم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران همچنان نفت تولید ایران روانه بازار های اروپایی می‌شود. گرچه کشورهای غیر اتحادیه اروپا همچون ترکیه و موروکو نیز از این خط لوله واردات نفتی دارند اما اغلب کشورهای خود اتحادیه اروپا مقصد نهایی این نفت هستد. هنوز مشخص نیست که پس از اعمال تحریم‌های اروپا علیه ایران از تابستان سال جاری صادرات نفتی ایران به این خط لوله متوقف خواهد شد یا آنکه همچنان به عنوان روزنه‌ای برای تداوم صادرات نفتی ایران به بازار جهانی باقی خواهد ماند.

واردات نفتی مستقیم کشورهای اتحادیه اروپا از ایران روندی رو به کاهش داشته است. سه کشور اروپایی از جمله اسپانیا، ایتالیا و یونان از زمان اعلام تحریم‌های اروپایی علیه ایران در مرکز توجهات بوده‌اند.

داده‌های اطلاعاتی مرکز لویدز لیست نشان می‌دهد که اسپانیا پس از ماه ژانویه هیچ گونه واردات نفتی مستقیم از ایران نداشته است. در ماه ژآنویه واردات نفتی این کشور از ایران ۱.۴ میلیون بشکه برآورد شده بود. واردات نفتی ایتالیا از ایران در ماه مارس ۹۵۳ هزار بشکه بوده که این رقم در ماه ژآنویه ۱.۹ میلیون بشکه اعلام شده بود. متوسط واردات نفتی این کشور از ایران در کل سال ۲۰۱۱ نیز برابر با ۱.۹ میلیون بشکه در ماه بوده است.

واردات نفتی یونان نیز از ایران در ماه مارس به ۵۸۶ هزار بشکه تنزل داشته که این رقم در ماه فوریه ۲.۸ میلیون بشکه بوده و در ۱۲ ماه سال ۲۰۱۲ این رقم به طور متوسط ۸۱۲ هزار بشکه برآورد شده بود.

گرچه واردات نفتی یونان از ایران تنزل داشته اما همچنان نفتکش‌های شرکت‌های کشتی‌رانی یونانی برای حمل و نقل محموله‌های نفتی ایران چارتر می‌شوند. طبق آمار نفتکش‌های یونانی در ماه گذشته ۱۱ درصد نفت صادراتی ایران را بارگیری کرده‌اند که این به معنای حمل ۵.۴ میلیون بشکه نفت ایران در این ماه بوده است. در ماه ژانویه نیز این رقم ۵.۵ میلیون بشکه برآرود شده بود. در ماه مارس کشتی‌های نفتکش ایرانی بارگیری ۴۱ درصد کل نفت صادراتی ایران را عهده دار بوده‌اند.

در پایان این گزارش آمده است: ژاپن همچنان بزرگترین کشورخارجی حمل کننده محموله‌های نفتی ایران است. نفتکش‌های این کشور در ماه مارس حمل یک چهارم نفت ایران را عهده‌دار بوده‌اند. از سوی دیگر در این ماه حمل و بارگیری ۱۱ درصد نفت خام ایران بر عهده نفتکش‌های هندی و ۴ درصد آن بر عهده نفتکش‌های چینی بوده است.