انرژی خورشیدی-آفتاب الکتریک

مطالب علمی&آموزشی-خبری-دینی-انرژی های نو-برق خورشیدی
 
روزه ماه رمضان
ساعت ۸:٠٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/۱/٦ : توسط : عبدالرضا صادقی-09177196296

رکن چهارم دین اسلام روزه ماه مبارک رمضان است.الله در قران میفرماید.یا ایهاالذین امنو کتب علیهم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون .(ای کسانی که ایمان آورده اید روزه بر شما نوشته شده است.آنگونه که بر امت هایی که قبل از شما بودند.نوشته شده بود.شاید پرهیز کار شوید.

امروزه ثابت شده است که روزه ماه رمضان اثرات مهمی بر سلامت جسم و روح انسان دارد. و مقاومت جسم و روح را تا حد زیادی بالا میبرد. روایت است که اصحاب پیامبر کمتر مریض میشدند.زیرا حضرت محمد(ص) به آنان گفته بود که قبل از سیر شدن دست از غذا خوردن بکشید.

«یا أَیها الَّذِینَ آمَنُوا کتِبَ عَلَیکمُ الصِّیامُ کمَا کتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکمْ لَعَلَّکمْ تَتَّقُونَ (١٨٣)
أَیامًا مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ کانَ مِنْکمْ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِینَ یطِیقُونَه فِدْیةٌ طَعَامُ مِسْکینٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیرًا فَهوَ خَیرٌ لَه  وَأَنْ تَصُومُوا خَیرٌ لَکمْ إِنْ کنْتُمْ تَعْلَمُونَ (١٨۴)
اى اهل ایمان! روزه بر شما مقرّر شده، همان گونه که بر پیشینیان شما مقرّر شد، تا پرهیزکار شوید.  «۱۸۳»
[در] روزهایى چند [روزه بگیرید]؛ پس هر که از شما بیمار یا در سفر باشد [به تعداد روزه‏هاى قضا شده] از روزهاى دیگر [را روزه بگیرد]؛ و بر آنان که روزه گرفتن طاقت‏فرساست، طعام دادن به یک نیازمند [به جاى هر روز] کفاره آن است.  و هر که به خواست خودش افزون بر کفاره واجب، بر طعام نیازمند بیفزاید، برایش بهتر است و روزه گرفتن [هر چند دشوار باشد] اگر [فضیلت و ثوابش را] بدانید براى شما بهتر است» (البقره، ۱۸۳-۱۸۴). در این خصوص ذکر نکاتی چند ضروری است:
الف) به تصریح قرآن کریم و شهادت تاریخ، روزه مختص مسلمانان نیست. بلکه در امت‌ها و ادیان پیشین نیز (البته با اختلاف در روزها و تعداد آنها» وجود داشته است. منابع در جاهای متعددی به روزه‌داری حضرت نوح(ع) اشاره کرده‌اند (سیوطی، خصائص، ۲/۳۵۹؛ ابن‌برهان‌الدین، ۲/۳۶۴؛ ابن کثیر، ۲/۲۱۴).
 ب) خداوند با روزه وعده رستگاری می‌دهد. البته با عبارت «لعل» که حکایت‌گر آن است که روزه خالص در کنار خلوص سایر اعمال مورد پذیرش قرار می‌گیرد و شاید حکمت این مساله، اعلام گونه‌ای جدایی میان روزه خلاصه‌شده در نخوردن و نیاشامیدن با روزه خلاصه شده در «صیام کل روح و بدن» از یکسو باشد و از دیگرسو به مومنان این هشدار را بدهد که ایام مورد نظر با وجود عزیز و شریف بودن در حقیقت تمرینی است بر رستگاری و حصول مرحله‌ای از مراحل تقرب به خدا که همواره باید در پاسداشت و صیانت آن کوشید و خلاصه آنکه ماه رمضان در ایام مشخص خلاصه نمی‌شود و به منزله چراغی است که در ماه مبارک رمضان مهیا می‌شود. اما در بقیه ایام سال باید کوشید تا سوخت آن و سایر ملزوماتش تحلیل نرود.
ج- چرا فرموده است «ایاما معدودات» و چرا رقم ۳۰ را برای تعداد این ایام در نظر گرفته است؟
پاسخ را از زبان امام علی(ع) برگرفته از مناظره پیامبر(ص) با یک یهودی بشنویم. ایشان می‌فرماید: «یکی از یهودیان خدمت رسول خدا(ص) رسید و پرسید به چه دلیل خداوند روزه را بر امت تو ۳۰ روز قرار داد؟ رسول اکرم (ص) فرمود: به دلیل اینکه آدم وقتی از درخت ممنوعه خورد ۳۰ روز در بدنش باقی بود. پس خداوند بر فرزندان او ۳۰ روز گرسنگی و تشنگی واجب کرد و لذا کسی که روزه‌اش را افطار می‌کند مشمول فضلی است که خداوند بر بندگان روا می‌دارد و آدم هم اینگونه بود
تأملی در روایت فوق نه‌تنها دلیل ۳۰ روزه بودن روزه‌داری رمضان را نشان می‌دهد بلکه از این نکته حکایت می‌کند که همان‌گونه که آدم با ۳۰ روز دم فروبستن از خوردن و آشامیدن و در حقیقت تزکیه‌نفس مجددا توانست مورد رحمت و لطف خدا قرار گیرد، رقم ۳۰ روز برای روزه‌دار نیز رقمی است که از منظر حکیمانه پروردگار خلقت (با مختصات روزه حقیقی) می‌تواند انسان را در هر حال و وضعیتی تزکیه کند و مجددا او را در بارگاه قرب الهی بار داده و معرفی نماید.

 

 

 

 

فواید روزه برای سلامت بدن

 

روزه فواید جسمی و روحی فراوانی برای انسان در بردارد و روزه داری، شفا بخش جسم و همچنین توان بخش، جان انسان است. تحقیقات ثابت می‌کند روزه داری درست که با کاهش 20 تا 30 درصد مصرف غذا همراه است، نتایجی چون کم شدن چربی‌های ذخیره، کم شدن میزان چربی خون و کلسترول و نیز فعال شدن سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد.

 

سفره افطار در رمضان

به گفته پزشکان، در مدت روزه داری، دستگاه گوارش برای چندین ساعت خالی می‌ماند و در واقع این دستگاه و سایر دستگاه‌هایی که به گونه‌ای در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند، استراحت کرده و پس از روزه داری به شیوه بهتری اعمال خود را انجام خواهند داد.

روزه در حقیقت باعث استراحت معده می‌شود. در حالت روزه، اسید معده به جای غذا به وسیله صفرا، خنثی می‌شود و زخم معده ایجاد نمی‌شود. به همین دلیل افراد روزه دار باید بدانند که پرخوری، خود موجب زیان‌های چشم گیری برای دستگاه هاضمه می‌شود.

پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ایام ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا هم بتوان عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه بهره برد.

 

روزه داری و چربی خون بالا

طی مطالعات صورت گرفته روزه گرفتن برای افراد مبتلا به چربی خون بالا مفید است و میزان چربی‌های نامطلوب موجود در خون را تنظیم کرده و موجب افزایش میزان چربی مفید خون در بدن می‌شود.

برخی از بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم تحت نظر پزشک معالج و یک متخصص تغدیه می‌توانند روزه بگیرند و از اثرات مفید روزه بهره‌مند شوند.

روزه داری در اغلب بیماری‌هایی که عادات غلط غذایی، چاقی و افزایش وزن در بروز آن‌ها دخالت دارد نقش موثری در بهبودی این نوع بیماری‌ها دارد.

سالمندان هنگام روزه گرفتن باید مراقب کاهش میزان آب بدن و کاهش قند خون باشند چرا که این عوامل منجر به ایجاد سرگیجه در این افراد می‌شوند.

زنان باردار که در ماه‌های اول بارداری هستند نیز باید مراقب مشکل کمبود غذایی در ماه مبارک رمضان باشند.

افراد دارای مشکل زخم معده و بیماری‌های گوارشی حتما باید با نظر پزشک معالج خود روزه بگیرند.

بیماران دیابتی نوع یک (وابسته به انسولین) قادر به روزه داری نیستند. دیابتی‌های نوع یک به دلیل داشتن برنامه و وعده‌های غذایی با فاصله معین و منظم قادر به گرفتن روزه نیستند. برخی افراد میانسال که دیابت نوع دو خفیف و کنترل شده دارند، می‌توانند زیر نظر پزشک در روزهای کوتاه سال روزه بگیرند.
روزه داری نباید موجب پرخوری به هنگام سحر و افطار و بی نظمی در خواب شب شود و در صورت رعایت این مسایل، روزه داری صحیح به کاهش استرس‌ها منجر می‌شود

مصرف نشاسته و پروتئین در ماه مبارک رمضان، انرژی بدن را تامین می‌کند. غذاهای گوشتی می‌تواند پروتئین مورد نیاز بدن را در ماه رمضان تامین کند. روزه داران از خوردن غذاهای شور در این ماه پرهیز کنند و حتی الامکان در این ماه، نمک را با احتیاط مصرف کنند. مصرف نمک و غذاهای شور فقط عطش روزه دار را بیشتر خواهد کرد. هموطنان روزه دار باید بدانند که استفاده از انواع میوه و سبزیجات، می‌تواند جایگزین مناسبی برای مواد غذایی پرنمک باشد. همچنین مصرف شیر فراوان نیز سبب رفع تشنگی می‌شود. استفاده از غذاهایی که آسان هضم می‌شود و باعث جذب انرژی لازم در بدن می‌شود، به روزه داران توصیه می‌گردد. روزه داران در این ماه از افراط در مصرف مواد غذایی پرهیز کنند.

استفاده از آب کافی در ماه رمضان برای سلامت پوست و بدن ضرورت غیر قابل انکاری دارد. استفاده از کرم‌های مرطوب کننده همزمان با نوشیدن آب کافی در فواصل افطار و سحر، روش مکملی برای حفط سلامت پوست است. در صورت عدم رعایت این موضوع، کم آبی در پوست و بدن تنها با جذب آب فراوان رفع می‌شود.

استفاده از کرم‌های مرطوب کننده استاندارد، باعث ایجاد طراوت و نشاط در پوست‌های خشک می‌شود.

روزه داران مصرف میوه و سبزیجات تازه را در برنامه غذایی خود قرار دهند تا بتوانند شادابی و تازگی پوست خود را حف0کنند.»

 

روزه داری اسلامی وکاهش استرس

«براساس آخرین یافته‌ها و تحقیقات علمی، روزه داری اسلامی موجب کاهش استرس و اضطراب در بین افراد می‌شود.

روزه داری اسلامی همان روزه داری صحیح و اصولی است و با روزه داری برای ترس از عسر و حرج و روزه داری برای رژیم لاغری متفاوت است.

روزه داری نباید موجب پرخوری به هنگام سحر و تغییرات بی نظمی در خواب شود و در صورت رعایت این مسایل، روزه داری صحیح به کاهش استرس‌ها منجر می‌شود.

پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد در طول ماه مبارک رمضان کاهش کامل و صد درصدی خودکشی‌ها و کاهش نسبی جرایم عمومی مانند جرایم راهنمایی و رانندگی و جرایم خاص می‌شود.

غذاهای سحر روزه داران باید کم حجم و خواب آن‌ها نیز متناسب باشد و روزه داران از خوابیدن پس از خوردن سحری اجتناب کنند.

روزه داری موجب امتناع افراد حتی از خوردن مواد حلال مانند آب می‌شود و این امتناع از حلال‌ها نیز اراده انسان را قوی می‌کند.

عصبانیت‌های برخی از افراد به هنگام روزه داری به علت پرخوری آن‌ها به هنگام سحر است که بدن را در طول روز برای جذب آب فعال می‌کند.»